Štěstí je jen muška, muška zlatá ( „Študáci a kantoři“ - Jaroslav Žák). Štěstí je když děti spí a spotřebiče fungují (Miroslav Plzák). Když se štěstí unaví, sedne i na vola (lidové rčení).
Neexistuje jednotná definice stavu po němž všichni toužíme a který přejeme i svým milým. Nejspíše se lze držet rozboru původu slova kombinujícího zdroj indoevropský i slovanský ve významu „dobrý, nejlepší“ a „úděl“. Jedno slovo – štěstí – má přinejmenším dva významy. První znamená nahodilou, příjemnou okolnost. Druhý význam odpovídá termínu blaženost. Jde tedy o dlouhodobé pozitivní ladění, naplnění svých potřeb a cílů.
Moderní přístupy se zaměřují na druhou významovou variantu (v angličtině v níž publikuje většina badatelů jde o „happiness“ ne tedy o pouhé „luck“). Jde o jednání směřujícím k životnímu naplnění (Erikson). Problémem se zabývající významný psycholog M. Csikszentmihalyi tvrdí, že nejde o něco co nás „potká“. Není to ani něco co lze zákonitě dosáhnout po splnění předem určených předpokladů. Řeší mj. i vztah onoho kýženého pocitu k osudu tj. k událostem jež nám nás působí bez osobního přičinění.
Jisté je, že právě kladné vlivy posilují pocit životního naplnění. Záporné vlivy lze omezit či dokonce zcela ovládnout pokud jsme zcela zaujati subjektivně důležitou, příjemnou činností. V této souvislosti popsal fenomen „flow“ - česky plynutí či proudění. Jde o označení nejlepších okamžiků našich životů, kdy se naše tělo nebo mysl vzepne k hranicím svých možností ve vědomé snaze dosáhnout něčeho obvykle něčím obtížného, co stojí za to.
Život pak „plyne jako voda, lidově “odsejpá“, nezadrhuje se. Vytříbeněji řečeno - život smysluplně a plynule pokračuje aktivitou směřující k naplnění našich cílů. To se snadno řekne, ale jak toho dosáhnout dle citovaného psychologa maďarského původu jež jako mladý muž emigroval do USA?
Patřičnou cestu vymezují následující charakteristiky:
S výše zmíněným přístupem odpovídajícím směru pozitivní psychologie souvisí model osobní pohody autorek Ryffové a Keyesové. Jde o:
Z pohledu základních sociálních potřeb pak býváme spokojeni za předpokladu: – vědomí vlastní individuality aniž bychom se vyvyšovali či jinak bojovali s druhými.
– možnosti alespoň částečně ovlivňovat své životní usilování
– respektování ze strany druhých, pro nás významných osob.
Útěcha z filosofie
Ti kdo vnímají názory moderní pozitivní psychologie o štěstí jako příliš pragmatické či osobní mohou sáhnout po tisíciletích starých dílech klasiků. Aristotelés považuje dosažení skutečného štěstí za možné jen v obci svobodných občanů. Bývá tam důsledkem rozumě vedeného, dobrého života. Zní to dobře. Jenže význam řeckého polis - městského státu coby ekonmické a politické jednotky, obce svobodných časem upadl.
Zájemci o štěstí si mohli vybrat. Stoicismus jim radil ovládat vášně a formovat odolnost proti vnějším vlivům. Mohli se přiklonit i k epikureismu. V druhém případě vyhledávat a na plno užívat vše příjemné a slastné co může život nabízet.
Budhismus doporučuje na cestě ke štěstí vyhýbat se utrpění a žízni. Křesťané měli k pozemskému štěstí poněkud odtažitý vztah. Cílem pozemské pouti je následně spása a život na nebesích.
Autor článku: PhDr. Tomáš Novák