Riziko podzimních depresí - Vitavera - Váš psycholog na telefonu!
Přejít na navigaci (přeskočit obsah)

vloženo 8.10. 2018Riziko podzimních depresí

Nadešel podzim – období, na nějž se někteří lidé těší, kvůli barvám v přírodě, které utváří a díky zklidnění životních rytmů, jenž nabízí. Je ale i řada těch, kteří se podzimu děsí. Období sychravého počasí a vlezlé zimy se zdá nekonečné a často jde ruku v ruce s naší špatnou náladou a chybějící energií.

To prostě v nejednom z nás může vyvolat úzkostné stavy. Podzimní chmury mohou být depresivní, a proto bychom měli být na pozoru. Ke skutečné depresi to celé může sklouznout v podstatě ze dne na den. A počet lidí v ČR trpících depresí bohužel stále stoupá. Stejně jako spotřeba antidepresiv. Jaké faktory přispívají k jejímu spuštění? Jaká s sebou deprese nese rizika? A jak se jí můžeme bránit? V dalších odstavcích se na to zaměříme.

Na podzim bohužel bývá častější to, že se nás zmocňuje špatná nálada, jsme více unavení a podráždění. Šero a mokro venku by nás nejradši zahnalo zpátky do postele. Označujeme to jako podzimní depresi, ale deprese jako taková je vážný stav. Vyznačuje se dlouhodobě prožívanými pocity vyčerpání, bezmoci, beznaděje, nechuti a úzkosti a je potřeba odborná pomoc psychiatra. Vlnám nepříznivých nálad v podzimním období podléhají více ženy a způsobuje je úbytek denního světla a nevlídné počasí. Nepřispívá tomu ani to, že se blíží konec roku a v práci musíme zvládnout ledacos stihnout. Ani nemluvě o předvánočním čase, který si bohužel řada z nás nespojuje s radostí, ale se shonem a povinnostmi. Každý rok si říkáme, že to hodíme za hlavu, ale málokomu se to stoprocentně podaří.

NAŠI PSYCHOLOGOVÉ JSOU VÁM K DISPOZICI NA TELEFONU -  24 HODIN DENNĚ, 7 DNÍ V TÝDNU!


Podzimní deprese se tedy objevuje s daným ročním obdobím. Co ale vyvolává depresi jako takovou? Jedním z rizikových faktorů a spouštěčů deprese je stres. V dnešní době asi není člověka, který by ho někdy nezažil. A to včetně dětí a seniorů. Mnozí pracující lidé ho zažívají každý den. Nárazově pociťovaný stres asi až tak nevadí. Ale pokud je jím organismus ovlivňován neustále, může to být tenký led. Dalším faktorem je nedostatek spánku. S tím totiž souvisí chybějící energie a špatná nálada a když se to děje dlouhodobě, tak opět už může chybět k problému jen krůček. Nebezpečným spouštěčem může být i životní stereotyp, který nám začne vadit a my se ho nesnažíme ničím narušit a zpestřit. Dále nás může přivést na scestí nedostatek zdravého pohybu, osamocenost a chybějící sociální vazby, ale také negativismus. Pokud na sobě i na svém okolí vidíme pořád jen to špatné, nemůže to vést k ničemu dobrému. A pokud jsme sami a chybí nám blízký člověk, platí to dvojnásob. Ten by nám totiž mohl pomoct vidět sebe i svět jinak.

Spát, bavit se a nelenit

Co dalšího nám pomůže se depresi (ať už podzimní nebo té vážné celkové) vyhnout? Určitě je dobrou prevencí dostatek spánku a zdravý pohyb, ať už nějaký sport, ideálně třeba s přáteli nebo alespoň procházka na čerstvém vzduchu. Správný a dostatečně dlouho trvající pohyb pomáhá produkovat serotonin a dopamin, známé hormony štěstí. Ty pak nedají tolik šancí chmurám. Zajisté tomu přispěje i zdravá strava bohatá na vitamíny. Hlavně vitamín D má antidepresivní účinky. Při každé vhodné chvíli si můžeme pomáhat navozením příjemných pocitů poslechem oblíbené hudby. Měli bychom se vyhýbat tmavým prostorům, a naopak vyhledávat světlo. Denní světlo působí příznivě na naši psychiku. Prostory, ve kterých se nejvíce zdržujeme je také dobré nějak barevně vyzdobit a zpestřit.

Lékem na to, jak si udržet odstup od podzimních chmur a rizika deprese, je ovšem v první řadě udržování sítě vhodných kontaktů. Je prospěšné, když se pravidelně stýkáme s lidmi, se kterými je nám dobře, mluvíme s nimi a sdílíme své pocity. Hodně nám ale také pomůže, když si slevíme od svých nároků. Mnohdy si toho nakládáme na bedra příliš a dáváme si nereálné cíle. Když to trochu zmírníme, určitě se nám uleví. Anebo si to alespoň můžeme zkusit kompenzovat častějším oddychem. Hlavně je důležité s přicházejícím podzimem nevěšet hlavu a nepropadat negativismu. Nelitovat se a neustále si připomínat vlastní pozitivní stránky. Pokud je to jen trochu možné, měli bychom se snažit co nejvíce smát. Nejenže smích prodlužuje život, ale také spouští v našem organismu hormony štěstí a dobré nálady. A těch není v podzimním období nikdy dost.

Další články

Na vztah musíme být připraveni

Na vztah musíme být připraveni

Někdy je člověk sám proto, že tomu tak trochu pomáhá. Je potřeba se nad sebou lépe zamyslet a podívat se na svůj život více zeširoka. Zcela zásadní otázkou pak bývá, zda vztah opravdu chceme.

Nejprve musíme zavřít dveře za minulým vztahem, abychom se mohli otevřít pro vztah nový.

Proč si mnohé ženy vybírají nevhodné partnery?vloženo 27. 11. 2017

Proč si mnohé ženy vybírají nevhodné partnery?

Mnohá žena na začátku vztahu takzvaně přivře oči. Uvědomuje si, že má partner určité chyby, ale i tak jde do vztahu s jasnou vizí, že partnera změní. Neměla by ale změnit především sama sebe?

Z určitého pohledu je prožitý vztah s jakkoli nevhodným partnerem ponaučením.

Partnerská komunikace - jádro každého vztahuvloženo 6. 11. 2017

Partnerská komunikace - jádro každého vztahu

Mnoho výzkumů řeší, jaký je rozdíl mezi vydařeným a nevydařeným vztahem. Selský rozum nám napovídá, že kvalitě vztahu napomáhá upřímnost, tolerance, vyrovnané úsilí o budování vztahu a věrnost.

Základním klíčem k fungujícímu vztahu je jednoduše každodenní komunikace.

Citový chlad vs. citová závislostvloženo 23. 10. 2017

Citový chlad vs. citová závislost

V ideálním partnerském vztahu jsou oba partneři naladěni na podobnou citovou vlnu. Samozřejmě může docházet k výkyvům – někdy dává city najevo více jeden, pak druhý, ale celkově se doplňují.

V nevyváženém vztahu jeden neoplácí množství partnerova citu svým citem.

|<< < 2 | 3 | 4 | 5 | 6 > >>|

Základní navigace

Přejít na obsah (přeskočit nahoru)


obchodní podmínky zpracování osobních údajů zpracování cookies mobilní verze  spolupracujte s námi  vaše názory a připomínky