Závislosti včera a dnes - Vitavera - Váš psycholog na telefonu!
Přejít na navigaci (přeskočit obsah)

vloženo 1.11. 2021Závislosti včera a dnes



V rejstříku uveřejněném v učebnici z níž se učili vysokoškolští učitelé učitelů současných psychiatrů - tj. v Obecné psychiatrii Z. Myslivečka z roku 1955 heslo „Závislost“ není. Ne, že by v té době neexistovala závislost třeba na drogách, tabáku či cukru, leč definována nebyla.


Teprve v roce 1964 experti Světové zdravotnické organizace popsali závislost coby „nutkavou potřebu preparátu s nutností zvyšovat dávky, po vysazení s abstinenčními příznaky“.
O pět let později byla definice rozšířena. Závislost je „psychický a někdy též somatický stav, vyplývající z interakce živého organismu a dané látky charakterizovaný reakcemi chování a reakcemi jinými, které vždy obsahují nutkání požívat danou látku trvale či občasně, aby došlo k psychickým účinkům a někdy proto, aby bylo zabráněno nepříjemným následkům abstinence. Jedinec může být závislý na více než jedné látce“. Definice vyvolává představu alkoholika či narkomana. Dávno je vše jinak. K tradičním závislostem přibyly nové. Co do jejich frekvence tvoří špičkovou, silnou trojku: PC, internet a mobilní telefon.

Sezení za počítačem do noci

Počítač není ani dnes levný. Další částku investujete do softwaru, nebo jste za piráta, a následně buď to všechno bude k ničemu, protože se PC nebudete věnovat a využijete jen nepatrný zlomek jeho kapacity nebo ho naopak využívat budete. To bude stát váš čas a další výdaje. Tak si nedávno povzdechl můj klient, tak budiž slyšena i druhá strana. Ne ovšem počítač, ale manželka jeho majitele. Byla konkrétní: “Pořád u počítače sedí, když se ho na něco zeptám neslyší, nikam spolu nejdeme, jen civí na monitor, oči mu z toho slzí. Pořád si dokupuje nějaké zbytečnosti. Leze to do peněz. Dřív jsme se alespoň spolu dívali na televizi, teď se dívá na počítači jen on sám – do noci. Pak je nevyspalý.“
Objektivně vzato sezení u PC může škodit páteři, vyvolávat poruchy málem srovnatelné s tzv. tenisovým loktem, bolesti a slzení očí. Podílí se na nepřiměřeném denním i nočním životním rytmu, omezuje nezdravě spánek a životosprávu jako celek. V psychické sféře jde přinejmenším o přetížení a zahlcení informacemi. Zvláště škodí „informačním šumem“ zpráv zkreslených a jednostranných.

Dokážete si představit život bez internetu?

Zhruba pro desetinu lidí má připojení k zmíněné, ještě nedávno technické, zázračné novince závažnost srovnatelnou s dostatečným přívodem vzduchu. Bez ní by existovali spokojeně asi tak jako člověk žijící s nasazenou plynovou maskou. Zhruba 60 % uživatelů je závislých řekněme „běžně“ a méně nápadně.

Kdosi moudrý poznamenal, že obvykle se nesetkáváme se závislostí na internetu jako takovém, ale spíše na jeho konkrétním obsahu, jako jsou například sociální sítě nebo články s erotickým obsahem. Psycholog se občas setkává s lidmi trávícími na zmíněných sítích až 18 hodin za den. Též s manželstvími, kde muž zcela uspokojuje své sexuální potřeby prohlížením porna. I s ženami jímž stačí přistihnout muže u internetové hambárny a jejich touha po sexu je pryč. “Hnusí se mi“- dodávají.

NAŠI PSYCHOLOGOVÉ JSOU VÁM K DISPOZICI NA TELEFONU -  24 HODIN DENNĚ, 7 DNÍ V TÝDNU!

Seznamování přes internet jako jediný způsob

Seznamovacích inzerátů v tisku oproti časům předinternetovým zůstal jen nepatrný zlomek. Jisté je, že se díky onomu informačnímu kanálu seznámilo mnoho spokojených párů. V internetových seznamkách a na sítích ovšem zůstávají stovky lidí, u nichž je „seznámení nemožné“. Jejich svéráz to znemožňuje. Zejména ženy naříkají nad nevalným výběrem. Odstranění sociálních bariér a snadná možnost komunikace tu je značně dvojsečná. Virtuální svět a komunikace v něm se přece jen od reálného světa a života liší.

Vždy k zastižení aneb komunikační neuróza

„Díky můj veliteli, jsem vždy k zastižení, na příjmu a připraven na nové výzvy.“
I tak možno charakterizovat závislost na oné kouzelné krabičce. Samo zvonění telefonu vyvolává u nemalého počtu uživatelů somatické i psychické změny charakteristické pro stres. Telefonování v průběhu jiných činností např. u řízení auta zvyšuje riziko nejrůznějších nehod. Mezi tradiční názvy neurotických poruch se nedávno zařadila komunikační neuróza.

Mobil je při ní neustále zapnutý, sledování displeje - kam by právě teď mohla přijít nová zpráva má nutkavý charakter. Několika minutová přestávka mezi pátravými pohledy je vnímána jako příliš dlouhá. Dříve než se přikloníme k českému psychoanalytikovi navrhujícímu termín mobilitis pro zneužití mobilní komunikace lze připustit, že při tlachání do mobilu se u některých osob vyplavuje do mozku serotonin. Tj. tzv. hormon štěstí odplavující stres. Ve vědeckém periodiku byl dokonce publikován názor srovnávající popovídání v mobilu s vzájemným přátelským probíráním srsti u lidoopů. Důsledky ovšem mohou být nepředvídané.

Na krabičkách cigaret je ze zákona nápis: “Ministerstvo zdravotnictví varuje: Kouření škodí zdraví“. Podobně by na každém mobilu měl být nápis: “Manželští poradci varují: Manžel(ka) kontroluje.“ Tyto informace často škodí legálním partnerským vztahům.
Jinými slovy, cokoliv co jako SMS napíšete, se váš protějšek dozví. Jak? Přečte si to ..

Nezahrávejte si se silnou trojkou

Předměty vyvolávající moderní závislosti s nadsázkou připomínají oheň. Rychle se šíří.
V mžiku si podmaní okolí. Společně je vystihuje přísloví o dobrém sluhovi a zlém pánovi.
Místo radosti a snadno dostupných informací může popsaná „silná trojka“ vyvolat „nutkavou potřebu s nucením zvyšovat dávky a po vysazení mít abstinenční příznaky“.

Autor článku:

zobrazit detail
Český jazyk PhDr. Tomáš Novák psycholog
Odborník na témata: Vztahy a manželství, Děti a výchova, Osobnostní rozvoj
Můj pohled vystihuje doporučení zakladatele psychoterapeutického směru zaměřeného na řešení problémů Steva de Shazera: "Dělej co funguje a nedělej co nefunguje. Když to nefunguje, dělej raději něco jiného."

Další články:

Jak zvládat úzkostvloženo 5. 7. 2021

Jak zvládat úzkost

Každý z nás asi někdy zažil úzkost a obavy. Není to nic neobvyklého, jde o normální emoční reakce na nebezpečí či stres. Když nebezpečí pomine, pocit úzkosti většinou sám odezní.

Horší je to, pokud se pocity úzkosti objevují příliš často a mají větší intenzitu a trvání.

Jak chápat sny?vloženo 28. 6. 2021

Jak chápat sny?

Někdy se nám v hlavě během spaní odehrává něco zajímavého, příjemného a je nám líto, že takový sen nemůže pokračovat, když se probudíme. Jindy můžeme prožívat vyloženě noční můru.

Někdo má pocit, že se mu žádné sny nezdají a jiní prožívají velmi živé sny třeba každý den.

Co je žárlivost...a co s ní?vloženo 21. 6. 2021

Co je žárlivost...a co s ní?

Pokud ve vztahu trpíte žárlivostí, nesnažte se vyléčit pouze následky. Snažte se nejprve najít, proč žárlíte. V klidu si s partnerem sednete a řekněte mu všechny své pocity a obavy. Měl by vás pochopit, měl vysvětlit své pocity....

Co dělat proti žárlivosti?

Vliv četby na psychikuvloženo 14. 6. 2021

Vliv četby na psychiku

Dnes je většina z nás každodenně obklopena informačními technologiemi a na četbu knížek nám mnohdy nezbývá dostatek času. Přitom má blahodárný vliv nejen na děti, ale i na dospělé.

Knihy nás ovlivňují již od raného dětství.

|<< < 3 | 4 | 5 | 6 | 7 > >>|

Základní navigace

Přejít na obsah (přeskočit nahoru)


obchodní podmínky zpracování osobních údajů zpracování cookies mobilní verze  spolupracujte s námi  vaše názory a připomínky