Jak zvládat negativní poznámky - Vitavera - Váš psycholog na telefonu!
Přejít na navigaci (přeskočit obsah)

vloženo 1.2. 2021Jak zvládat negativní poznámky


Před kritiku, ať už oprávněnou či neoprávněnou, je občas postaven každý. Někdo ji dokáže ignorovat, jiný se kvůli ní trápí. V pořádku není ani jeden výsledek. Většina z nás ji však samozřejmě řeší. Když od někoho z našeho okolí slyšíme nepříjemná slova o nás samotných, zasáhne nás to a většinou je nemůžeme dostat z hlavy. Dokola řešíme, zda má pravdu. Nebo je to jinak? Netýká se ta negativita spíše právě našeho kritika?


Ať je to jak chce, je dobré na ni zareagovat a v každém případě je důležité umět ji zpracovat a využít ve svůj prospěch.
Záleží, jakým způsobem je nám kritika podána. V případě ne zcela pravdivé kritiky jsou většinou výtky podány méně obezřetně. Pokud je kritika naopak myšlena zcela vážně a upřímně, pak si jí dotyčný nejdříve dobře promyslí a poté podá šetrně a nejlépe i s jejím vysvětlením. Pokud je kritika myšlena vážně a upřímně, pak by měly zaznít i konkrétní příklady a důvody.

Zdravá nebo nezdravá kritika?

Je tedy třeba rozlišit, zda se jedná o zdravou či nezdravou kritiku. Cílem zdravé kritiky je posunout nás dál, pomoct nám v našem vývoji. Nezdravá kritika je neoprávněná a většinou použitá daným člověkem jen proto, aby si sám dokázal vlastní hodnotu a sílu. V každém případě se proto doporučuje, když už od někoho slyšíme nepříjemná slova zaměřená na naší osobu, zamyslet se nejdříve nad situací a potřebami našeho kritika. Může to být totiž tak, že si dotyčný člověk potřebuje pouze ulevit od napětí a stresu a výsledkem je kritický útok bez konkrétního vysvětlení. Pak má problém tento člověk, ne my.

NAŠI PSYCHOLOGOVÉ JSOU VÁM K DISPOZICI NA TELEFONU -  24 HODIN DENNĚ, 7 DNÍ V TÝDNU!

Neignorovat, ale reagovat s odstupem

I právě proto, že často hned netušíme, jak je kritika skutečně myšlena, je lepší nereagovat hned a s vlastní protiakcí počkat. Jinak by se mohlo stát, že naše reakce bude plná emocí, přehnaná a pouze to celé způsobí oboustranné nedorozumění.
Odstup při reakci je dobrý i proto, abychom měli čas o kritice přemýšlet a posoudit ji třeba i méně negativně (nakonec může být prospěšná pro naše budoucí zlepšení).

Říká se "na hrubý pytel hrubá záplata". V tomto případě by to ale platit nemělo. Pokud nám jakkoli myšlená negativní poznámka byla sdělena hrubě, nepřiměřeně, ačkoli bychom rádi stejným stylem zareagovali, nemá to význam. Pouze bychom si opláceli hrubosti a situaci to nevyřeší. Zareagovat ale musíme a to nejlépe asertivně - důrazně, s nadhledem a tak, abychom nedali najevo žádný strach či ponížení. Pokud necháme kritiku bez reakce, pouze to podpoří její platnost. A z nás se pro toho druhého stane objekt pro filtrování dalších emocí a starostí. Asertivní přístup je v těchto momentech nejlepší cestou. Jde o zdravé "sebeprosazení", přiměřený projev emocí a pocitů, aniž bychom vyzněli nezdvořile či útočně. Je to cesta, jak sebou nenechat manipulovat a odolat tomu, co je nám proti srsti.
Bez zdravé, oprávněné kritiky by člověk nemohl růst. Zdravou kritiku je určitě dobré si vyslechnout. V tomto případě možná ani není nutná naše reakce, pouze vysvětlení případných nejasností. Ale nemůžeme ji ignorovat. Měli bychom o ní přemýšlet, zkusit ji vnímat s nadhledem a využít ponaučení z ní při své další činnosti k tomu, abychom se nadále zlepšovali. Pokud kritiku snášíme špatně, ať je jakákoli, měli bychom se naučit ji zvládat.

Pár tipů, jak na to:

  •  nevnímat kritiku osobně, ale jako hodnocení toho, co jsme udělali či řekli, ne naší osobnosti
     
  •  nereagovat automaticky a reakci promyslet (negace plodí další negaci, agrese plodí další agresi, a zbytečně)
     
  • netrápit se kritikou dlouho (v případě nezdravé kritiky to nemá význam a v případě zdravé kritiky to není jejím cílem)
     
  • pokud jde o oprávněnou kritiku, zamyslet se nad ní, přiznat si chybu a ponaučit se z ní pro příště

Takže pokud to shrneme, s kritikou nebo negativními poznámkami bychom si neměli dělat hlavu. Protože když jde o neoprávněnou, nezdravou kritiku, není naším problémem, ale problémem našeho kritika. A za pravdivou, zdravou kritiku bychom měli být vlastně rádi. Pomáhá nám posunout nás dál v našem vývoji, je pro nás užitečná. Zkusme si tedy přiměřené kritiky vážit, naučme se k ní postavit čelem a využít ji pro náš osobní rozvoj a budoucí činy.

Další články

Mikuláš, ztratil plášť…vloženo 4. 12. 2020

Mikuláš, ztratil plášť…

Je svátek svatého Mikuláše, den, kdy jsou zejména děti obdarovávány různými sladkostmi a dárky. Ovšem nikoliv „zadarmo“!

Může svátek sv. Mikuláše přivodit dětem i trauma? Přečtěte si více!

Je NEVĚRA normální?vloženo 30. 11. 2020

Je NEVĚRA normální?

Mezi našimi klienty a jistě i ve vašem okolí se vyskytují lidé, kteří jsou nevěrní nebo nevěrou svého partnera trpí. Možná i vy sami k některému z nich patříte...

Má být tolerovaná nebo naopak?

Strachy, které nás svazujívloženo 23. 11. 2020

Strachy, které nás svazují

Už v dětství v sobě utváříme strachy, které nás doprovází celý život. Rodiče i škola nás pilně učili, čeho všeho je třeba se bát, ale zapomněli nám říct, jak to překonat. Nejhorší je podlehnout a radši nic nedělat.

Kdyby nám v životě jen všechno vycházelo, neměli bychom jediný důvod, proč se zlepšovat.

Partnerská komunikace - jádro každého vztahuvloženo 16. 11. 2020

Partnerská komunikace - jádro každého vztahu

Mnoho výzkumů řeší, jaký je rozdíl mezi vydařeným a nevydařeným vztahem. Selský rozum nám napovídá, že kvalitě vztahu napomáhá upřímnost, tolerance, vyrovnané úsilí o budování vztahu a věrnost.

Základním klíčem k fungujícímu vztahu je jednoduše každodenní komunikace.

|<< < 1 | 2 | 3 | 4 | 5 > >>|

Základní navigace

Přejít na obsah (přeskočit nahoru)


obchodní podmínky zpracování osobních údajů zpracování cookies mobilní verze  spolupracujte s námi  vaše názory a připomínky