Jak zvládat negativní poznámky - Vitavera - Váš psycholog na telefonu!
Přejít na navigaci (přeskočit obsah)

vloženo 1.2. 2021Jak zvládat negativní poznámky


Před kritiku, ať už oprávněnou či neoprávněnou, je občas postaven každý. Někdo ji dokáže ignorovat, jiný se kvůli ní trápí. V pořádku není ani jeden výsledek. Většina z nás ji však samozřejmě řeší. Když od někoho z našeho okolí slyšíme nepříjemná slova o nás samotných, zasáhne nás to a většinou je nemůžeme dostat z hlavy. Dokola řešíme, zda má pravdu. Nebo je to jinak? Netýká se ta negativita spíše právě našeho kritika?


Ať je to jak chce, je dobré na ni zareagovat a v každém případě je důležité umět ji zpracovat a využít ve svůj prospěch.
Záleží, jakým způsobem je nám kritika podána. V případě ne zcela pravdivé kritiky jsou většinou výtky podány méně obezřetně. Pokud je kritika naopak myšlena zcela vážně a upřímně, pak si jí dotyčný nejdříve dobře promyslí a poté podá šetrně a nejlépe i s jejím vysvětlením. Pokud je kritika myšlena vážně a upřímně, pak by měly zaznít i konkrétní příklady a důvody.

Zdravá nebo nezdravá kritika?

Je tedy třeba rozlišit, zda se jedná o zdravou či nezdravou kritiku. Cílem zdravé kritiky je posunout nás dál, pomoct nám v našem vývoji. Nezdravá kritika je neoprávněná a většinou použitá daným člověkem jen proto, aby si sám dokázal vlastní hodnotu a sílu. V každém případě se proto doporučuje, když už od někoho slyšíme nepříjemná slova zaměřená na naší osobu, zamyslet se nejdříve nad situací a potřebami našeho kritika. Může to být totiž tak, že si dotyčný člověk potřebuje pouze ulevit od napětí a stresu a výsledkem je kritický útok bez konkrétního vysvětlení. Pak má problém tento člověk, ne my.

NAŠI PSYCHOLOGOVÉ JSOU VÁM K DISPOZICI NA TELEFONU -  24 HODIN DENNĚ, 7 DNÍ V TÝDNU!

Neignorovat, ale reagovat s odstupem

I právě proto, že často hned netušíme, jak je kritika skutečně myšlena, je lepší nereagovat hned a s vlastní protiakcí počkat. Jinak by se mohlo stát, že naše reakce bude plná emocí, přehnaná a pouze to celé způsobí oboustranné nedorozumění.
Odstup při reakci je dobrý i proto, abychom měli čas o kritice přemýšlet a posoudit ji třeba i méně negativně (nakonec může být prospěšná pro naše budoucí zlepšení).

Říká se "na hrubý pytel hrubá záplata". V tomto případě by to ale platit nemělo. Pokud nám jakkoli myšlená negativní poznámka byla sdělena hrubě, nepřiměřeně, ačkoli bychom rádi stejným stylem zareagovali, nemá to význam. Pouze bychom si opláceli hrubosti a situaci to nevyřeší. Zareagovat ale musíme a to nejlépe asertivně - důrazně, s nadhledem a tak, abychom nedali najevo žádný strach či ponížení. Pokud necháme kritiku bez reakce, pouze to podpoří její platnost. A z nás se pro toho druhého stane objekt pro filtrování dalších emocí a starostí. Asertivní přístup je v těchto momentech nejlepší cestou. Jde o zdravé "sebeprosazení", přiměřený projev emocí a pocitů, aniž bychom vyzněli nezdvořile či útočně. Je to cesta, jak sebou nenechat manipulovat a odolat tomu, co je nám proti srsti.
Bez zdravé, oprávněné kritiky by člověk nemohl růst. Zdravou kritiku je určitě dobré si vyslechnout. V tomto případě možná ani není nutná naše reakce, pouze vysvětlení případných nejasností. Ale nemůžeme ji ignorovat. Měli bychom o ní přemýšlet, zkusit ji vnímat s nadhledem a využít ponaučení z ní při své další činnosti k tomu, abychom se nadále zlepšovali. Pokud kritiku snášíme špatně, ať je jakákoli, měli bychom se naučit ji zvládat.

Pár tipů, jak na to:

  •  nevnímat kritiku osobně, ale jako hodnocení toho, co jsme udělali či řekli, ne naší osobnosti
     
  •  nereagovat automaticky a reakci promyslet (negace plodí další negaci, agrese plodí další agresi, a zbytečně)
     
  • netrápit se kritikou dlouho (v případě nezdravé kritiky to nemá význam a v případě zdravé kritiky to není jejím cílem)
     
  • pokud jde o oprávněnou kritiku, zamyslet se nad ní, přiznat si chybu a ponaučit se z ní pro příště

Takže pokud to shrneme, s kritikou nebo negativními poznámkami bychom si neměli dělat hlavu. Protože když jde o neoprávněnou, nezdravou kritiku, není naším problémem, ale problémem našeho kritika. A za pravdivou, zdravou kritiku bychom měli být vlastně rádi. Pomáhá nám posunout nás dál v našem vývoji, je pro nás užitečná. Zkusme si tedy přiměřené kritiky vážit, naučme se k ní postavit čelem a využít ji pro náš osobní rozvoj a budoucí činy.

Další články

Chemie v nás – emocevloženo 16. 9. 2020

Chemie v nás – emoce

Lidské tělo funguje jako celek. Probíhají v něm biochemické procesy, které přímo ovlivňují kvalitu života.

Existuje několik způsobů, jak zvýšit produkci hormonu štěstí. Jedním z nich je serotonin.

Kolik skrýváme tváří?vloženo 14. 9. 2020

Kolik skrýváme tváří?

Mnoho z nás v práci neví, kde nám hlava stojí, musíme řešit spoustu problémů a úkolů a často si práci nosíme domů. Když ne v přesném slova smyslu, tak přeneseně, v podobě špatné nálady.

Když v sobě nosíme starosti a neventilujeme je hned, může nám pak stačit drobné podráždění a vybuchneme.

Nastoupilo vaše dítě do 1. třídy? Jak to zvládá? A jak vy?vloženo 7. 9. 2020

Nastoupilo vaše dítě do 1. třídy? Jak to zvládá? A jak vy?

Rozhodně není odpovědí, že nejpodstatnější je, že váš potomek měl již před nástupem do školy co nejlepší základy čtení nebo psaní, a už vůbec ne třeba ten nejkrásnější penál nebo značkové oblečení.

Mnohem podstatnější je, aby s podporou celé rodiny co nejlépe obstály při změně životního rytmu.

Jak mít větší radost z prácevloženo 24. 8. 2020

Jak mít větší radost z práce

Často od druhých lidí slyšíme, že se jim nechce do práce a někdy to tak cítíme i my samotní. Pokud je to tak pouze občas, je to v pořádku, je to normální. Pokud to tak ale cítíme každý den, je to špatně.

Práce má významný vliv na utváření naší vnitřní hodnoty, na naší duši.

|<< < 3 | 4 | 5 | 6 | 7 > >>|

Základní navigace

Přejít na obsah (přeskočit nahoru)


obchodní podmínky zpracování osobních údajů zpracování cookies mobilní verze  spolupracujte s námi  vaše názory a připomínky