Jak zvládat negativní poznámky - Vitavera - Váš psycholog na telefonu!
Přejít na navigaci (přeskočit obsah)

vloženo 1.2. 2021Jak zvládat negativní poznámky


Před kritiku, ať už oprávněnou či neoprávněnou, je občas postaven každý. Někdo ji dokáže ignorovat, jiný se kvůli ní trápí. V pořádku není ani jeden výsledek. Většina z nás ji však samozřejmě řeší. Když od někoho z našeho okolí slyšíme nepříjemná slova o nás samotných, zasáhne nás to a většinou je nemůžeme dostat z hlavy. Dokola řešíme, zda má pravdu. Nebo je to jinak? Netýká se ta negativita spíše právě našeho kritika?


Ať je to jak chce, je dobré na ni zareagovat a v každém případě je důležité umět ji zpracovat a využít ve svůj prospěch.
Záleží, jakým způsobem je nám kritika podána. V případě ne zcela pravdivé kritiky jsou většinou výtky podány méně obezřetně. Pokud je kritika naopak myšlena zcela vážně a upřímně, pak si jí dotyčný nejdříve dobře promyslí a poté podá šetrně a nejlépe i s jejím vysvětlením. Pokud je kritika myšlena vážně a upřímně, pak by měly zaznít i konkrétní příklady a důvody.

Zdravá nebo nezdravá kritika?

Je tedy třeba rozlišit, zda se jedná o zdravou či nezdravou kritiku. Cílem zdravé kritiky je posunout nás dál, pomoct nám v našem vývoji. Nezdravá kritika je neoprávněná a většinou použitá daným člověkem jen proto, aby si sám dokázal vlastní hodnotu a sílu. V každém případě se proto doporučuje, když už od někoho slyšíme nepříjemná slova zaměřená na naší osobu, zamyslet se nejdříve nad situací a potřebami našeho kritika. Může to být totiž tak, že si dotyčný člověk potřebuje pouze ulevit od napětí a stresu a výsledkem je kritický útok bez konkrétního vysvětlení. Pak má problém tento člověk, ne my.

NAŠI PSYCHOLOGOVÉ JSOU VÁM K DISPOZICI NA TELEFONU -  24 HODIN DENNĚ, 7 DNÍ V TÝDNU!

Neignorovat, ale reagovat s odstupem

I právě proto, že často hned netušíme, jak je kritika skutečně myšlena, je lepší nereagovat hned a s vlastní protiakcí počkat. Jinak by se mohlo stát, že naše reakce bude plná emocí, přehnaná a pouze to celé způsobí oboustranné nedorozumění.
Odstup při reakci je dobrý i proto, abychom měli čas o kritice přemýšlet a posoudit ji třeba i méně negativně (nakonec může být prospěšná pro naše budoucí zlepšení).

Říká se "na hrubý pytel hrubá záplata". V tomto případě by to ale platit nemělo. Pokud nám jakkoli myšlená negativní poznámka byla sdělena hrubě, nepřiměřeně, ačkoli bychom rádi stejným stylem zareagovali, nemá to význam. Pouze bychom si opláceli hrubosti a situaci to nevyřeší. Zareagovat ale musíme a to nejlépe asertivně - důrazně, s nadhledem a tak, abychom nedali najevo žádný strach či ponížení. Pokud necháme kritiku bez reakce, pouze to podpoří její platnost. A z nás se pro toho druhého stane objekt pro filtrování dalších emocí a starostí. Asertivní přístup je v těchto momentech nejlepší cestou. Jde o zdravé "sebeprosazení", přiměřený projev emocí a pocitů, aniž bychom vyzněli nezdvořile či útočně. Je to cesta, jak sebou nenechat manipulovat a odolat tomu, co je nám proti srsti.
Bez zdravé, oprávněné kritiky by člověk nemohl růst. Zdravou kritiku je určitě dobré si vyslechnout. V tomto případě možná ani není nutná naše reakce, pouze vysvětlení případných nejasností. Ale nemůžeme ji ignorovat. Měli bychom o ní přemýšlet, zkusit ji vnímat s nadhledem a využít ponaučení z ní při své další činnosti k tomu, abychom se nadále zlepšovali. Pokud kritiku snášíme špatně, ať je jakákoli, měli bychom se naučit ji zvládat.

Pár tipů, jak na to:

  •  nevnímat kritiku osobně, ale jako hodnocení toho, co jsme udělali či řekli, ne naší osobnosti
     
  •  nereagovat automaticky a reakci promyslet (negace plodí další negaci, agrese plodí další agresi, a zbytečně)
     
  • netrápit se kritikou dlouho (v případě nezdravé kritiky to nemá význam a v případě zdravé kritiky to není jejím cílem)
     
  • pokud jde o oprávněnou kritiku, zamyslet se nad ní, přiznat si chybu a ponaučit se z ní pro příště

Takže pokud to shrneme, s kritikou nebo negativními poznámkami bychom si neměli dělat hlavu. Protože když jde o neoprávněnou, nezdravou kritiku, není naším problémem, ale problémem našeho kritika. A za pravdivou, zdravou kritiku bychom měli být vlastně rádi. Pomáhá nám posunout nás dál v našem vývoji, je pro nás užitečná. Zkusme si tedy přiměřené kritiky vážit, naučme se k ní postavit čelem a využít ji pro náš osobní rozvoj a budoucí činy.

Další články

Můj manžel je gay?!!! Moje manželka je lesba?!!!vloženo 17. 8. 2020

Můj manžel je gay?!!! Moje manželka je lesba?!!!

Zní vám tento výkřik absurdně? Možná by nebyl tak absurdní v minulosti, kdy byla homosexualita tabu nebo společensky nepřípustná, leckdy leckde dokonce trestná. Přesto se i v současnosti stává, že se třeba i dlouholetý partnerský vztah zhroutí právě kvůli homosexualitě partnera či partnerky.

Jak je to možné?

Hraniční porucha osobnostivloženo 27. 7. 2020

Hraniční porucha osobnosti

Hranice mezi tím, co je jen hodně divné a co už je projev nemoci, je dost tenká. Tak je tomu u více psychiatrických diagnóz, ale zvláště ošemetné je to podle mě u tzv. poruch osobnosti. 

Jak jednat s lidmi trpící touto nemocí?

Jak se co nejlépe postarat o senioravloženo 20. 7. 2020

Jak se co nejlépe postarat o seniora

Není třeba připomínat, že každý z nás jednou zestárne, každý z nás se může stát obtížným a náročným břemenem. Tím spíš bychom se měli zamýšlet nad tím, jak poskytnout co nejlepší péči svým blízkým.

Jak rozpoznat, zda tím, že vyhovujete přání seniora zůstat doma ve vaší péči, mu skutečně pomáháte?

Kamarádka nebo psycholog?vloženo 13. 7. 2020

Kamarádka nebo psycholog?

Kamarádka nás uchlácholí, vyslechne a reaguje s naprostým porozuměním. Ale... Co když je problém tak intimní nebo bolestný, že je nám hanba o něm mluvit.

Na rozdíl od kamarádek je psycholog právě tím, kdo nevidí věci zjednodušeně a dokáže zkombinovat jak pohled „zvenčí“, tak pohled „zevnitř“.

|<< < 4 | 5 | 6 | 7 | 8 > >>|

Základní navigace

Přejít na obsah (přeskočit nahoru)


obchodní podmínky zpracování osobních údajů zpracování cookies mobilní verze  spolupracujte s námi  vaše názory a připomínky