Pečujte o svou duši a zapomeňte na deprese - Vitavera - Váš psycholog na telefonu!
Přejít na navigaci (přeskočit obsah)

vloženo 10.5. 2021Pečujte o svou duši a zapomeňte na deprese



Žijeme ve světě, kdy je na denním pořádku stres, spěch, nervozita… Neustále čelíme nepříjemným vlivům současného světa a naše psychika je často napnutá k prasknutí. Takovýto dlouhodobý stav se začne projevovat celkovou nevyrovnaností, frustracemi a depresemi. Necháme-li to zajít ještě dál, projeví se náročný životní styl i na fyzickém zdraví. Zabránit tomu se dá jen tehdy, budeme-li o svou duši a psychiku pečovat.

Udělejte si čas sami pro sebe

Jen málokdo věnuje dostatek času tomu, aby pečoval o svou duši. Postupně tak dochází k jejímu oslabování, které může v závažném případě skončit i mrtvicí. Způsobu, jak pečovat o duši, bránit se všemu negativnímu, co nás potkává, a umění, jak se udržet v psychické pohodě, nás naučí duševní hygiena.

Duševní hygiena aneb jak se cítit lépe

Duševní hygiena neboli psychohygiena je disciplínou, která se zaměřuje na úpravu našeho životního stylu a poskytuje návod, jak si chránit duševní zdraví a nastolit rovnováhu v našem životě. Díky tomu se pak cítíme lépe, jsme pozitivněji naladění, zlepšíme rodinné i pracovní vztahy, lépe se soustředíme, jsme cílevědomější a výkonnější.

Psychohygiena v praxi

Pro dosažení dobrého psychického a psychosomatického zdraví je třeba dodržovat několik zásad. Ty sestavil psychiatr Adolf Meyer a podporuje je i Světová zdravotnická organizace. Co tedy dělat, aby naše psychika fungovala, tak jak má? Dodržujte následující pravidla:

PSYCHOLOGICKÁ POMOC NA TELEFONU - NONSTOP A ZCELA DISKRÉTNÍ! Volejte 900 70 10 20*

Stravujte se s rozumem – možná vás nenapadlo, že by strava mohla ovlivnit vaši psychiku. Ale platí, že je-li v pohodě fyzické tělo, pak se dobře daří i psychice. Proto je třeba dbát na příjem vyvážené stravy. Jezte obiloviny, luštěniny, celozrnné pečivo, ovoce, zeleninu, plody ořechů, mléčné produkty a maso. Nezbytné jsou i tuky a sladkosti, ale jen v omezené míře. Důležitý je také dostatečný přísun tekutin, nejlépe čisté vody – budete-li totiž málo pít, budete se cítit ospale, malátně a potrápí vás bolesti hlavy.

Hýbejte se – není nutné běhat každý den několik kilometrů, ale stačí i málo k tomu, abyste odbourali stres a takzvaně si vyčistili hlavu. Sport je skvělým řešením pro odbourání fyzického napětí způsobeného stresem, zlepší vám náladu, prokrví tělo, okysličí mozek a sníží únavu. Nejste-li zrovna sportovní nadšenec, vydejte se alespoň na procházku.

Spěte – pro psychickou pohodu je mimořádně důležitý spánek.
Nedostatek spánku způsobuje podrážděnost, nesoustředěnost a zvýšenou únavu. Denně vaše tělo potřebuje 7 až 9 hodin spánku k tomu, aby se zregenerovalo. Omezte před spaním rušivé faktory, jako je tvrdý alkohol, tabák či kofein, zrelaxujte se ve vaně nebo u skleničky vína a hned se vám bude usínat lépe.

Relaxujte – k dosažení psychické pohody vám pomohou také nejrůznější duševní cvičení a relaxace. Dopřejte si chvíli o samotě, věnujte se sami sobě. Velmi pomáhá například jóga, protistresové dýchání, relaxační hudba či autosugesce.

Radujte se – pro většinu lidí je největším stresorem práce.
Zapracujte na tom, abyste se i do ní těšili. Uzpůsobte si pracovní prostředí, najděte si něco, co vás povzbudí. Mnohdy stačí maličkost a hned se vám bude ráno odcházet z domu podstatně lépe.

Duševní hygiena by se měla stát vaší každodenní součástí, tak, jako k nim patří například čištění zubů nebo sprcha. Naučte se pečovat o svou duši a žijte efektivnější život. Nejen, že se budete cítit mnohem lépe, ale zároveň dáte červenou nejrůznějším depresím, frustracím či civilizačním nemocem. Přidáte-li k psychohygieně ještě asertivní jednání, zajistíte si dokonalé psychické i psychosomatické zdraví.

Další články

Jaký vliv má kojení na psychiku?vloženo 3. 5. 2021

Jaký vliv má kojení na psychiku?

Názory na kojení se objevují různé – někomu připadá přirozené, jinému nezbytné, někdo ho může brát jako něco nechutného, co bylo v minulosti nutným zlem a dnes by proto mělo být elegantně nahrazeno umělou výživou.

Jaká varianta je lepší a jak se rozhodnout?

Rozvod a dítě! Syndrom zavrženého rodiče.vloženo 26. 4. 2021

Rozvod a dítě! Syndrom zavrženého rodiče.

Rozvodovost se bohužel nevyhýbá manželstvím s dětmi, tudíž někdy jsou onoho vzorného chování dospělých svědci i děti. Dítě se stává ve sporu dvou dospělých nechtěně zbraní jednoho z nich.

Jeden z rodičů začne popuzovat dítě proti druhému rodiči. S tímto jevem se setkáváme zejména v situacích, kdy je dítě

Pozitivní myšlení - spása, nebo svět ideálů?vloženo 19. 4. 2021

Pozitivní myšlení - spása, nebo svět ideálů?

Na pozitivní myšlení existuje mnoho názorů. Někteří jej vyzdvihují jako cestu záchrany, jiní na něj pohlíží jako na nesmysl. Je to opravdu tak jednoduché?

Stačí začít myslet pozitivně a vše se hned v dobré obrátí?

Hysterie – seje vítr a miluje bouřivloženo 12. 4. 2021

Hysterie – seje vítr a miluje bouři

Zkuste popsat, jaká osoba se vám vybaví coby hysterka. Intrikaření a snaha ovládat okolí jí nebývá cizí. Umí vášnivě milovat, především sebe.

Jak takového člověka poznáte?

1 | 2 | 3 | 4 | 5 > >>|

Základní navigace

Přejít na obsah (přeskočit nahoru)


obchodní podmínky zpracování osobních údajů zpracování cookies mobilní verze  spolupracujte s námi  vaše názory a připomínky